•  
  • CERTIFIERING
  • IP STANDARD
Välkommen till Sigill Kvalitetssystems sidor för företag och intressenter.

Under den här menyn har vi samlat information för dig som är producent eller företagare och vill veta mer om vad en IP-certifiering innebär. Genom att klicka på valfri produktionsinriktning når du den del av IP-standarden som gäller inom området.

Läs om IP-standarden och vad en IP-certifiering kan göra för dig och ditt företag.

Här finns information om IP-standarden, affärsmässiga fördelar med en certifiering samt information om ägaren Sigill Kvalitetssystem. 

KONTROLLMÄRKET SVENSKT SIGILL

Läs om kontroll- och ursprungsmärket Svenskt Sigill samt tillvalsmärket för Klimatcertifierad.    

 

Senast uppdaterat 2015-11-30

Fortsatt starkt intresse för mat och klimat

Svenska folket är lika intresserade av att minska sitt klimatavtryck via maten som för två år sedan, och 3 av 4 vill välja mat med lägre klimatpåverkan.

Tre av fyra konsumenter vill kunna välja mat med lägre klimatpåverkan och varannan kan tänka sig att betala mer för sådan mat.  Det visar en helt ny konsumentundersökning av YouGov som presenteras av Svenskt Sigill och projektet Klimatcertifiering för mat idag.


Samtidigt som klimatcertifierade livsmedel kommer ut på marknaden visar en undersökning att en klar majoritet av konsumenterna vill ha en märkning som gör att man kan välja mat med lägre klimatbelastning. Resultaten visar att intresset för klimatfrågan ligger på en konstant nivå sedan 2010, och att matens klimatpåverkan behåller positionen som en viktig fråga för allmänheten.


KONSUMENTUNDERSÖKNINGEN 2012 VISAR ATT:
• 55 procent vill ha klimatmärkning på produkter.
• 73 procent tycker det vore bra om det fanns en miljömärkning som gör att man kan välja exempelvis mjölk eller nötkött som är producerade med lägre utsläpp av växthusgaser.
• 50 procent kan tänka sig att betala mer för mjölk och nötkött som är producerade med lägre utsläpp av klimatgaser.
• 26 procent är beredda att betala 1 krona mer än ursprungsalternativet 9 kr för klimatcertifierad mjölk och 26 procent är beredda att betala 2 kronor mer per liter.
• 27 procent är beredda att betala 10 kronor mer än ursprungsalternativet 120 kr för klimatcertifierat nötkött och 27 procent är beredda att betala 20 kronor mer per kg.


Svenskt Sigill erbjuder en klimatcertifiering för livsmedel och blommor. Det finns idag ca sextio klimatcertifierade artiklar i butik från ett fyrtiotal producenter och antalet växer.


- Konsumentundersökningen stöttar oss i vår övertygelse att detta är vad konsumenterna vill ha. Svenskt Sigill tar ansvar i klimatfrågan och vår satsning på certifiering av konkreta klimatåtgärder på gårdsnivå är långsiktig, säger Linda Cederlund på Svenskt Sigill.


Undersökningen är gjord av undersökningsföretaget YouGov och bygger på ett riksrepresentativt urval av 1017 konsumenter i åldrarna 18-74 år.



LÄS MER:
www.klimatmarkningen.se

http://www.klimatmarkningen.se/wp-content/uploads/2009/11/Konsumentundersokning-maj-2012.pdf